דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אוטיזם ורכיבה על סוסים 

מאת    [ 25/06/2013 ]

מילים במאמר: 427   [ נצפה 17269 פעמים ]

אחד הטיפולים האפקטיביים ביותר - וגם המהנים ביותר - המוצעים לילדים אוטיסטים הוא רכיבה על סוסים. מחקרים רבים הוכיחו כי רכיבה שכזו הנעשית במסגרת טיפולית תורמת הן לשיפור ההתנהגות, הן למיומנויות החברתיות והן ליכולות התקשורתיות. הורים לילדים בעלי אוטיזם מדווחים אף הם על השפעה מיטיבה יקרת ערך והחיוכים של הילדים והקשרים שנרקמים בינם לבין הסוסים מספקים עדות נוספת לכדאיות של רכיבה טיפולית עבור כל מי שנמצא על הקשת האוטיסטית (כולל בני נוער ומבוגרים).

מהו אוטיזם?

אוטיזם היא לקות הנגרמת כתוצאה מפגיעה נוירולוגית מולדת. היא גורמת לקושי לנהל תקשורת מילולית ולא מילולית, לאינטראקציות חברתיות לקויות או לכאלה שאינן קיימות כלל, לחזרה מוגזמת על דפוסי התנהגות מסוימים, לבעיות קואורדינציה ולבעיות ויסות חושי (עודף או חוסר רגישות).

נכון לשנת 2013 עדיין לא נמצאה דרך לאיין את הקשיים שנגרמים לילדים ולבני משפחתם כתוצאה מהלקות, אולם ישנם טיפולים שונים המקלים על ילד אוטיסט לפתח יכולות חיוניות, ובהם תרפיה באמנות, הידרותרפיה, נוירופידבק, דיאטה נטולת גלוטן וכאמור רכיבה על סוסים.

רכיבה על סוסים במסגרת טיפולית

השהייה בחוות הסוסים והרכיבה על הסוס מעניקה לילדים אוטיסטים חוויה חיובית במיוחד הכוללת מרכיבים חיוניים במיוחד עבורם: ראשית, מדובר במקום שהופך די מהר לסביבה בטוחה - דבר חשוב מאוד לילד בעל אוטיזם, שלומד תוך מספר מפגשים מועט שהוא יכול לסמוך על הסוס ועל המדריך, ובמקביל להיות הוא עצמו על כל המורכבות שבו. שנית, העובדה שהטיפול מתבצע באוויר הצח ובמרחב רחב ידיים מסייעת לילדים להירגע מעומס הגירויים שמציף אותם בשגרה. שלישית, המגע הפיזי ביניהם לבין הסוסים משפר את תפקוד המערכת הסנסומוטורית ובכך מקל על אחד הסימפטומים המרכזיים של האוטיזם.

הסוס עצמו - הגם שהמין האנושי עדיין לא התוודע באמת לאישיותו של בעל חיים אצילי זה - מקבל את הילדים האוטיסטים כמות שהם, ללא שיפוט או ביקורת כלשהי, ומצליח לנסוך בהם שלווה עמוקה במיוחד. יכולת ההכלה של הסוסים גבוהה במיוחד ועל אף חוסנם וחוזקם הם מפגינים עדינות מרשימה, שגם היא תורמת לנינוחות של הילדים האוטיסטים. המוכנות שלו לקבל הנחיות מהילד שלומד לרכב עליו מקנה לו תחושת שליטה מבורכת ואמונה בעצמו וביכולותיו, והרכיבה עצמה משפרת את תפקוד המערכת המוטורית של הילדים כמו גם את הקואורדינציה (שכאמור, במקרים רבים מהווה נקודת חולשה אצל ילד אוטיסט).

רכיבה משמשת כדך טיפול בבעיות שונות בצורה נרחבת כבר מאז סוף המאה ה-18, כשעוד הרבה קודם לכן הציע היפוקרטס, אבי הרפואה המודרנית, להסתייע בסוסים כדרך ריפוי.

חשוב להדגיש: הגם שבמקרים רבים מאוד נמצא כי רכיבה טיפולית משפרת משמעותית את איכות חייהם של ילדים הנמצאים על הקשת האוטיסטית, היא לא מתאימה לכל ילד אוטיסט, שהרי כל ילד שונה מחברו. יחד עם זאת, מומלץ לנסות את האופציה הזו - ולזכות בחוויה מהנה, מעצימה ומתגמלת במיוחד הן לילדים והן לסוסים.

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב